Mi minden okozhat tanulási nehézséget ?
Vannak meghatározható okok. Ezek közé soroljuk az anatómiai, idegélettani vagy pedagógiai okokat.
A másik csoportba a nem pontosan meghatározható, mégis nagyon jelenlévő okok szerepelnek.
Lássuk ezeket!
Az első csoportba sorolható például az öröklődés " Én is ilyen voltam!" - mondja időnként anya, vagy apa.Terhesség alatti ártalmak( kémiai, fizikai, sugárártalom, fertőződés, de akár az anyuka betegség miatti fektetése ( veszélyeztetett terhesség),mert ilyenkor túl kevés a vesztibuláris inger a baba számára)és az idegrendszer érési folyamatai nem kielégitőek.
Ártalmak érhetik sajnos a babákat a szülés alatt is ( oxigénhiányos állapotok) , vagy korai kisded korban( kiszáradás, sárgaság,magas lázas betegségek, epilepszia,balesetek) A mozgásfázisok kimaradása és a megkésett beszédfejlődés is a tanulási nehézség okaként emlitendő. Az érzékszervek problémái ( szemészeti,hallásproblémák)
A figyelmi deficit és a szociális okok ( családi kultúra,korlátozott nyelvi kód) is ide sorolhatóak.
A második csoportba a szülői minta gyengesége, vagy a vizuális kúltúra túltengése, a sok TV nézés, Ipad vagy számitógépezés szerepel, mint lehetséges okok. Itt emlitjük még az érzelmi hozzáállás problémáit: szorongások,teljesitménykényszer, kötődési problémák, túlféltés.A felgyorsult élettempó is egy meghatározó ok, hiszen egyre kevesebb időnk van gyermekeinkre ebben a rohonó világban. A pedagógus attitűdje is okozhat nehézségeket egyes gyermekek tanuláshoz való hozzáállásában.
Tanulási nehézségeknél szinte mindig éretlen a gyermek idegrendszere. Ennek legjobb mutatója a mozgás és a beszéd állapota.
Szerencsére ma már sokféle mozgásterápia található , ahol az idegrendszer érését segitjük meg. Ilyenek: TSMT , DSZIT, Alapozó Terápia,INPP. A szülőknek van lehetősége dönteni, hogy melyik mellett teszik le voksukat.