Diszkalkulia
Milyen nehézségekkel küzd az, aki diszkalkuliás?
A diszkalkulia a tanulási nehézségek egyik típusa.
A diszkalkulia jelei már az iskolakezdés előtt megmutatkozhatnak, de igazi problémát az első osztályban kezd okozni.
Óvodában már feltűnhet, hogy a számfogalom és a fizikai valóságban tapasztalható, kézzel is megfogható tárgyak mennyiségének megnevezése nehezebben vagy egyáltalán nem kapcsolódik össze ezeknek a gyerekeknek fogalmi szinten. Nehezen tanulják meg az idő fogalmát is. Nincs is értelme számukra a holnap,tegnap, tegnapelőtt fogalmának sem, akárhányszor is tanítgatjuk Nekik ezeket a fogalmakat.
A gyermekek 3-6%-át érinti ez az eltérés. A diszkalkulia átlagos intelligencia szint mellet megjelenő probléma. Az átlagostól eltérő információ feldolgozás áll a háttérben.
Szenzoros integrációs terápiákkal nagy segítséget nyújthatunk a korai szenzitív időszakban gyermekeinknek.Nagyon sok tünete lehet a problémának, a számok felcserélésétől ,az eltérések beazonosítási nehézségéig, vagy a nagyságrendek tévesztéséig, de akár az is jelentkezhet, hogy gondot okoz, ha meg kell becsülni valaminek az értékét.
Nem olyan könnyű diagnosztizálni ezeket a gyerekeket,mert vannak olyan diákok, akiknek nehezebben megy a matematika, mégsem diszkalkuliások. A számolási zavarral küzdő gyermekeknél az intelligencia teljesen rendben van.
Egy könyvet is ajánlanék, ami ezzel a témával foglalkozik:Dékány Judit: Kézikönyv a diszkalkulia felismeréséhez és terápiájához. Bp.Bárczi 1999.
Leginkább 3. osztályban ugrik ki a probléma, amikor nehezedik a tananyag. Ilyenkor kezdődnek a bonyolultabb műveletek a matematikában. Nagy kihívást jelentenek a többjegyű számok, megfigyelhető a műveleti jelek tévesztése, felcserélése.Van egy igen feltűnő jel, ami segíthet a probléma felismerésében, azonosításában, mégpedig az, hogy hosszú évekig az ujjain egyesével számol egy diszkalkuliás gyermek. Különösen nehéz számára az osztás, szorzás, kivonás.
Gyakori hiba náluk a szimbólumok értelmezése, többjegyű számok számjegyeinek a felcserélése, a sorozat és szabályalkotás megértésének nehézsége. Azt sem veszi észre legtöbbször egy valódi diszkalkuliás, ha ellentmondó eredményekre, következtetésre jutott az adott feladat kapcsán.
Vannak olyan tünetek, melyek mindenképp jellemzik a diszkalkuliát, és vannak , amelyek megjelenhetnek kísérő tünetként, de nem feltétlenül és kizárólag jelzik ezt a diagnózist. Pontosan csak szakember képes diagnosztizálni!
Kérjük gyógypedagógus szakember segítségét, aki speciálisan foglalkozik ezzel a témával! Nevelési Tanácsadókban megtaláljuk a megfelelő szakembereket.
Azt gondolnánk, hogy semmi köze a számoknak a ritmushoz vagy a zenéhez, mégis egy komoly felhívó tünet, ha nagyon rossz a gyermek ritmusérzéke. Mozgásminták lemásolása, kivitelezése, koreográfiák megtanulása, de a távolságok felbecsülése is nagy kihívás számukra. A diszkalkuliás gyermekek az irányok megkülönböztetési nehézségeivel is szenvednek, tévesztik a jobb és bal irányokat. Ilyenkor nagy segítség a mozgásterápia!
A diszkalkuliásoknak sokszor rossz a név és arcmemóriájuk is.
Természetesen felnőtteknél is megfigyelhető jelenség ez , ugyanis nem egy megszűnő, kinőhető dolog a diszkalkulia, azonban nagyságrendekkel javítható állapot.
Felnőttkorban is sok kihívást jelent a diszkalkulia. Régebben nem is nagyon volt erre terápiás megoldás. Mivel nem jól boldogulnak a számok világában, nem képesek anyagi tervezésre ezek a felnőttek.
Bevásárlás összegének megbecsülése is nagy nehézséget okoz, vagy összeadni a már megvásárolt termékek árát. Így bizonytalanok a bevásárlásnál is,de sokszor elnavigálni valahová, vagy távolságot megbecsülni is igen nehéz dolog Nekik.
További nehézséget jelenthet hogy mi mennyi időt vesz igénybe, mikor kell elindulni valahová, hogy biztosan odaérjen egy időpontra?
Ahogyan a diszlexia hátterében,úgy a diszkalkulia hátterében is örökletes tényezők állnak.
Bár a probléma nem kinőhető,megfelelő fejlesztéssel felzárkóztatható a tanulási nehézségekkel küzdő gyermek.
Egy játékos lehetőség, melyet mindenképp érdemes kipróbálni a terápiák mellett a Szivárványpeca képességfejlesztő társasjáték,melyben speciális koordinált mozgások begyakorlásával támogatjuk az idegrendszer harmonikusabb információ feldolgozási folyamatait. Mozgás közben az agy jobban rögzíti az információt.
(Szenzoros terápiákban szoktunk szorzótáblát is mozgások közben tanítani, igen jók a tapasztalatok!.)
Olyan kockákat alkalmazunk a Szivárványpeca c. játékban, ami segíti a logikai gondolkodást. Folyamatosan nehezíthető a kockákkal a szabályrendszer ebben a játékban. Az egyik kockán azt a hiányzó elemet kell megtalálni, ami nincs a kidobott oldalon.
6 féle forma közül csak 5 szerepel a kockán.” Mi az ami hiányzik?” – kérdést kell feltennie magának, amikor meg szeretné találni a megoldást a gyermek!
Tehát olyan gondolkodásmenetet kell alkalmaznia a gyermeknek,mint a szöveges matematikai feladatok értelmezésénél,így segíti a játék ennek a speciális gondolatmenetnek az alkalmazását, begyakorlását.
Az önbizalom erősítése szempontjából is nagyon jó alkalom, hogy játszanak a diszkalkuliás gyermekek, hiszen játék közben nem olyan nagy dolog hibázni, és ugyebár mindig van újabb esély, próbálkozás! Visszavágó!
Könnyebben fel tudják dolgozni a kudarcot, ami sajnos össze tud gyűlni az iskolában. Természetesen nagy szükség van a pozitív szülői megerősítésekre, támogatásra is!
Nincs megjeleníthető termék.