Figyelemzavar
A figyelemzavar okai, tünetei, jelei:
A gyermekek 30-45%-ánál derül ki már az óvodában, hogy figyelemzavar tünetei mutatkoznak Nála.. A figyelemzavaros gyermek tünetei úgy ismerhetőek fel, hogy a gyermek, az óvodai (kezdeményező) foglalkozásokon is csak részben, illetve rövid ideig képes figyelni az óvó nénire, illetve esetleges aktivitással vesz részt a foglalkozásokon. Egy nagyon markáns jele a figyelemzavarnak, amikor gyermekünk a neki nem tetsző feladathelyzetekből gyorsan kiszáll, mindig valami mást akar csinálni a feladat helyett.
Ezeknek a gyermekeknek nagy valószínűséggel lesznek nehézségeik az iskolában,mert ott még az óvodában játékosan fejlesztő feladatoknál is sokkal nehezebb szituációkkal fog találkozni. Szakemberek által használt nemzetközi kézikönyv szerint a figyelemzavaros gyermek jellemzői a következőek:
-
Nem figyel megfelelően a részletekre vagy gondatlan hibákat követ el feladatokban (iskolai vagy egyéb munkában)
-
Nem fejezi be munkáit, félbehagyja azokat, az utasításokat nem követi
-
Nehézsége van a feladatok és tevékenységek megszervezésében
-
Elveszít dolgokat
-
Külső ingerek könnyen elterelik figyelmét
-
Feledékeny a napi tevékenységeiben
-
Ellenáll vagy elkerül olyan feladatokat, melyek tartósabb erőfeszítést igényelnek (kognitív/értelmi erőfeszítés)
-
Ha beszélnek hozzá, úgy tűnik, nem figyel a beszélőre
Amikor megfigyeljük gyermekünket és arra gondolunk, hogy szakember segítségét kérjük,gondoljunk arra, hogy legalább fél éven keresztül kell fennállnia az alábbi tünetek közül legalább 6 tünetnek. Ez azért fontos, mert vannak olyan élethelyzetek, amikor valami trauma éri a gyermeket és ez okozza a figyelemzavar tüneteit.
Nagyon fontos, hogy kérjük szakember segítségét a diagnózis felállításához, mert ehhez nagy tapasztalatra és gondos vizsgálatra van szükség! Gyermekpszichiáter végzi a diagnózis felállítását! A figyelemzavar tünetei óvodáskorban tűnnek fel általában,mivel ez az első olyan helyszín a gyermek életében, ahol már valamit teljesíteni kell, például szabályokhoz kell alkalmazkodni, vagy betartani a napirendet. Sok családban nem feltűnő esetleg ez a dolog,mivel a szülők egyikénél , de akár mindkettőnél is lehetnek hasonló problémák,mert a figyelemzavar felnőttkorban is jelen lehet, csak kissé szolidabb formában.
Sokan nem is gondolnák, de már egészen pici korban jelentkezhetnek azok a tünetek,melyek a figyelemzavar apró „csíráira” utalhatnak. A megkésett beszédfejlődésű gyermekeknél is erről beszélhetünk, hiszen a szavak tökéletes kiejtéséhez, megformálásához szüksége van a gyermeknek arra is, hogy megfigyelje az édesanya ajakmozgásait (vizuális figyelem), összehasonlítsa az Ő általa kiejtett hangokat (auditív figyelem) azzal, amit az édesanyjától hall. Lehetnek a háttérben izomtónus szabályozási nehézségek (hypotónia) illetve a beszédmotoros központ éretlensége, az idegrendszer kéreg alatti struktúráinak az éretlensége is.
Amikor megkésett a beszédfejlődésű gyermekkel találkozunk általában ezek a gyerekek nagymozgásaikban is ügyetlenebbek, egyensúlyuk bizonytalanabb, mozgásfejlődésük elmarad a társaikétól. A szülők ezt ritkán veszik észre, hiszen nem szakemberek, nem az Ő kompetencia körükbe tartozó dolog a gyermeki fejlődés „mérföldköveinek” pontos ismerete. A figyelemzavar fejlesztése,terápiája minél hamarabb és minél komplexebben kezdődik el, annál jobb eredményekre számíthatunk.
A figyelemzavar együtt járhat hiperaktivitással (túlzott mozgásigény), de önmagában is megjelenhet. Minden hiperaktív gyerek figyelemzavaros, de nem minden figyelemzavaros hiperaktív!A figyelemzavaros hiperaktivitás már egy diagnózist takarhat, melyet ADHD-nak nevezünk. Ez egy nemzetközi rövidítés.( Attention deficit hyperaktivity disorder). Magyarországon 3-5%-ra tehető azoknak a gyermekeknek száma, akik ilyen komoly nehézséggel küzdenek.
A motoros nyugtalanság, figyelem zavar és tanulási nehézség is fennáll náluk. Ilyenkor a gyermek és a családja is speciális segítségre szorul. Gyermekpszichiáter végzi a diagnózis felállítását.
Manapság sokszor hirtelen „rámondják” a nagy mozgásigényű gyermekre is hogy hiperaktivitás figyelemzavar jellemzi, vagy hogy hiperaktív. Azonban egy nagyobb mozgásigény még nem jelenti azt, hogy az a gyermek speciális segítségre szorulna. Ezért nagyon fontos, hogy ne diagnosztizáljuk gyermekünket az interneten található figyelemzavar teszt alapján, hanem amennyiben van ilyen gondolatunk, kérjük szakember segítségét!A lakóhelyünkön található pedagógiai Szakszolgálatban vagy Nevelési Tanácsadóban találhatunk pszichológusokat,aki fognak ebben segíteni.
Mivel a figyelem minden tanulási folyamat alapját képezi, ezért nagyon fontos, hogy minél hamarabb kezdjük el a gyermekünk fejlesztését, hogy mire az iskola elkezdődik, már ne legyen ezzel probléma, vagy legalábbis egy enyhébb megjelenési formával álljunk szemben. A figyelemzavar kezelése mozgásterápiával a leghatékonyabb. Nagyon rövid idő alatt tudunk látványos eredményeket elérni így a figyelemzavar terápiája terén.
Ha észleltük, hogy eltérő lehet a figyelmi szint gyermekünknél, mert kétszer vagy akár többször is el kell mondani valamit, mire odafigyel, netán egyre hangosabban kell ahhoz beszélnünk, hogy megértse mondandónkat, vagy sokszor félbeszakít másokat beszélgetés közben (impulzivitás) akkor biztos, hogy feladatunk lesz a figyelem fejlesztésével! A tanulási zavarok előfordulásánál az első dolog, ami biztosan érinti gyermekünket, az a figyelemzavar.
Mivel a figyelem fejlesztése csak mozgáson keresztül történhet, nagyon fontos hogy megértsük azt, hogy hiába dicsérjük vagy büntetjük a gyermekünket, nem lesz eredmény. Ellenben mind a két fél ANYA és GYERMEKE is frusztrálttá fog válni és a szorongás tüneteit mutathatja, hiszen sok csalódást, szomorúságot, kudarcot fognak átélni. Anya azért, mert sok energiát fektet abba, hogy kitalálja mit is ígérjen a gyereknek, hogy jobban viselkedjen, vagy teljesítsen, a gyermek azért, mert szeretne Ő ” jó lenni”, de valahogy félresiklanak a dolgok, nem úgy sikerül semmi, ahogyan szerette volna. Ezt sokszor meg is fogalmazzák a gyerekek: „…nem tudom miért, de ez jött ki belőlem,pedig nem így akartam!” …” Ez most így sikeredett!” –pedig nem akartam!
A figyelemzavaros gyermek nevelése egy nagy kihívást jelent a szülőknek. Nagyon sok türelemre van szükségünk és arra, hogy biztassuk, megértsük problémáit!Legyünk elnézőek,de mindenképp segítsük, fejlesszük a gyermeket!
Mozgásterápiákkal foglalkozó szakemberként régóta célom volt egy olyan játék kifejlesztése, ahol nagymozgások közben fejlesztjük a figyelmet. Mivel a szenzoros integráció (érzékletek összerendezése) mozgás közben fejleszthető leginkább. Szivárványpeca képességfejlesztő társasjáték 28 év mozgásterápiás fejlesztés, gyakorlati tapasztalat alapján összeállított társasjáték. Így a figyelemzavar fejlesztése otthon is történhet. A játékban alkalmazott nagymozgásos feladatok nagy előnye, hogy több dologra is kell figyelnünk, először a mozgáskoordinációra (melyet a játékvezető meghatározott), aztán a kidobott kockán lévő logikai gondolkodást igénylő feladatra. Így tehát a testi fáradtság mellett megtartott figyelemmel dolgozunk, ami sokkal nehezebb, mintha csak ülnénk egy asztalnál és úgy kellene feladatot megoldani. Mivel a figyelemzavar fejlesztő feladatok között is több primitív reflexintegrációs feladatot és test középvonalat keresztező mozgásokat alkalmazunk,amely segíti a két agyfélteke harmonikus összehangolását, integrációját, ebben a játékban is ezeket a gyakorlatokat alkalmazzuk a mozgásos részben.
Azért alkalmazunk primitív reflexek integrációját segítő gyakorlatokat, mert ha ezek a reflexek nem kerülnek az agy magasabb rendű központjainak gátlása alá, akkor képtelenné teszi a gyermeket abban, hogy uralja akaratlagos válaszait. Elsődlegesen figyelmi deficitet okoz, minden eltereli a figyelmét az adott feladatról, főként akkor, mikor számára nem olyan fontos dolgokról van szó. Azonban mindannyian tudjuk, hogy az iskolában általában ilyen dolgok várnak ránk!
Ezeknek a csecsemőkori/ primitív reflexeknek a tartós fennmaradása megnehezíti a mindennapos tevékenységek megszervezését, a mozgások koordinációjának harmonikus összerendezését, de nehezíti a viselkedés-szervezést is, hiszen ez a legnehezebb dolog a világon, mivel minden szituációban másként kell reagálni, alkalmazkodni.
A Szivárványpeca tehát egy olyan fejlesztő társasjáték, ahol minden olyan részképesség fejlesztésének lehetőségét figyelembe vettem a megtervezésnél, ami szükséges ahhoz, hogy sikeres iskolássá váljon gyermekünk! Fontosnak tartottam, hogy a figyelemzavar kezelése gyermekkorban játékosan és minél hamarabb kezdődjön meg! Leginkább javasolt a 4-10 éves korosztály számára ez a játék. Mivel azonban a figyelemzavar felnőttkorban is előfordul, sokszor jelent kihívást a felnőtt családtagok számára is! Igazán csak akkor vesszük észre, hogy mennyire kell összpontosítani, amikor mi magunk kezdünk el játszani. Így egy nagyon szórakoztató játék ez minden korosztálynak.
Tanulási nehézségek prevenciójában (diszlexia, diszkalkúlia, diszgráfia) vagy megsegítésében is alkalmazható.
Diszlexiás gyermekeknél nehezített a test középvonalának keresztezése nagymozgásokban is, mindig ugyanazt az oldalt lendítik például indiánszökdelésnél ( jobb kart és jobb lábat). A két agyfélteke tökéletes összehangoltsága( integrációja) szükséges ahhoz, hogy jól tudjon valaki indiánszökdelést lemásolni/kivitelezni, de ahhoz is , hogy könnyedén tudjon megtanulni olvasni gyermekünk majd az iskolában.
Olvasásnál ugyanis a szemizmok is középvonalat „lépnek át” és mindig van egy visszaellenőrző funkciója is az agyunknak, minden egyes elolvasott sort követően, így lesz értelme az olvasott szövegnek. Ezért aztán sok testközépvonalat „átlépő” gyakorlatot alkalmazunk ebben a játékban. Márpedig, ha valamit gyakorlunk, akkor köztudottan az egyre jobb lesz! Így nem csak játszunk és ügyesedünk, hanem OKOSODUNK IS!
A nyerni vágyás, az örömszerzés funkciója pedig olyan akadályokon lendíti át a gyerekeket, amihez egyébként nem volna kedve, mert nehéz, vagy már voltak sikertelen kísérletei ilyen mozgásos feladatokkal óvodában vagy az iskolában. A Szivárványpeca c. társasjáték 30-40 perc alatt kellően elfárasztja a gyermekeket. Mivel intenzíven mozgunk a stressz hormon szintje is csökken és endorfinok ( boldogság hormon) termelődnek.
A könyvecskében olyan tünetekről olvashatunk, melyeket azoknál a gyermekeknél figyelhetünk meg, akiknek vannak tanulási nehézségei, részképesség problémái vagy magatartási, viselkedési, beilleszkedési nehézségekkel küzdenek. A tünetek már korai életszakaszban megfigyelhetőek és igen fontos lenne a prevenció,ezért született meg ez a kiadvány.
Javaslatokat,ötleteket is találhatunk benne, akár speciális terápiás megoldásokra.
A könyvecskében olyan tünetekről olvashatunk, melyeket azoknál a gyermekeknél figyelhetünk meg, akiknek vannak tanulási nehézségei, részképesség problémái vagy magatartási, viselkedési, beilleszkedési nehézségekkel küzdenek. A tünetek már korai életszakaszban megfigyelhetőek és igen fontos lenne a prevenció,ezért született meg ez a kiadvány.
Javaslatokat,ötleteket is találhatunk benne, akár speciális terápiás megoldásokra.